تبرئه زن متاهل از ارتباط نامشروع؛ قاضی بر لزوم حفظ حریم خصوصی زن تاکید کرد

قاضی دادگاهی در استان البرز ضمن تبرئه زنی که همسرش وی را به داشتن داشتن رابطه خارج از ازدواج متهم کرده بود، اعلام کرد که در پرونده های “منافی عفت” که متهم آن، زن متاهل است، همسر وی حق شکایت ندارد. قاضی این دادگاه در استدلال خود در دادنامه صادره گفته است که مرد حق ندارد در داخل گوشی همسرش “سرک بکشد” چون حریم خصوصی اوست و خود این عمل ممکن است جرم تلقی شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، در یک پرونده اتهام “داشتن رابطه خارج از ازدواج” که در شهر چهارباغ از توابع استان البرز در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ رسیدگی شده، مردی به دستگاه قضایی مراجعه کرده و گفته از دست همسرم و مرد بیگانه‌ای شاکی هستم چون آنها با همدیگر با استفاده از موبایل، گفتگوی عاشقانه دارند و مرتکب جرم رابطه خارج از ازدواج شده‌اند.

بر اساس این گزارش، قاضی دادگاه در استدلال خود در دادنامه صادره اعلام کرده است: “اولا، مرد حق ندارد داخل گوشی تلفن همسرش به خاطر اینکه حریم خصوصی اوست، سرک بکشد و هر پیامی که در گوشی تلفن، یافته به خاطر نامشروع بودن دلیل تحصیل شده، قابل اعتنا نیست و حتی خود این کار ممکن است جرم تلقی شود. ثانیا اصولا شوهر، در جرایم منافی عفت منسوب به زن، نمی تواند شاکی باشد، زیرا مشمول جهات قانونی شروع به تعقیب جرم مصرح در ماده ۶۴ قانون آیین دادرسی کیفری نمی شود”.

در این گزارش همچنین آمده است که سوای بحث فرصت تجدیدنظرطلبی از این رای و احتمال شکستن آن، باید توجه داشت طبق احکام متعدد قانون آیین دادرسی کیفری، انجام هر گونه تعقیب و تحقیق در جرایم “منافی عفت” ممنوع است و پرسش از هیچ فردی در این خصوص مجاز نیست، مگر در مواردی که جرم دارای شاکی باشد که در این صورت، تعقیق و تحقیق فقط در محدوده شکایت توسط قاضی دادگاه انجام می شود. (ماده ۱۰۲)

همچنین بر اساس این گزارش، به جرایم منافی عفت به طور مستقیم در دادگاه صالح رسیدگی می شود. (ماده ۳۰۶) و حتی دسترسی شاکی به اوراق پرونده و نیز اطلاع از رای دادگاه درباره این جرایم  هم محدود شده است. (مواد ۱۹۰-۱۹۱ و تبصره ماده ۳۵۱). از این رو مرد شاکی در خصوص این جرایم، حتی در صورتی که رای برائت برای متهمه صادر شد، حق دسترسی به دلیل برائت و اوراق پرونده را هم ممکن است نداشته باشد.

بیان دیدگاه